Onko ympäristövaikutusten arvioinnilla todella merkitystä?
Monissa suurissa, yleisöä keskusteluttavissa hankkeissa toteutetaan ympäristövaikutusten arviointia. Tällaisia hankkeita ovat esimerkiksi tuulivoimahankkeet, jotka herättävät paikallisesti toisinaan valtavasti myös vastustusta. Skeptikot voisivat ajatella, että YVA-prosessilla ei ole mitään todellista vaikutusta siihen, millaisia projekteista lopulta tulee. Mutta onko näin oikeasti?
Kaksivaiheista YVA-prosessia ohjaa laki
YVA-lain- ja asetuksen mukainen ympäristövaikutusten arviointimenettely on kaksivaiheinen prosessi, joka koostuu YVA-ohjelmavaiheesta ja YVA-selostusvaiheesta.
YVA-ohjelmassa laaditaan arviointiohjelma, jossa
- esitetään hankkeen toteuttamisvaihtoehdot ja
- suunnitelma siitä, miten ympäristövaikutukset tullaan selvittämään.
YVA-selostusvaiheessa
- laajat selvitykset, arvioinnit ja mallinnukset kootaan arviointiselostukseksi.
- vaikutusten arvioinnin lisäksi selostuksessa esitetään lieventämiskeinoja hankkeen vaikutusten lieventämiseksi.
YVA-ohjelman ja -selostuksen laadinnasta vastaa YVA-lain mukaan hankevastaava. Yhteysviranomaisena toimiva alueellinen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus kuuluttaa YVA-menettelyn asiakirjat ohjelma- ja selostusvaiheessa sekä antaa yhteysviranomaisen lausunnon YVA-ohjelmasta ja perustellun päätelmän YVA-selostuksesta.
Esimerkkinä Ilmatar Lylyharju Oy:n hankkeen YVA-prosessi
Keskeinen kysymys YVA-menettelyn vaikuttavuudessa on se, miten YVA-menettely vaikuttaa hankevaihtoehtojen muodostumiseen ja tuulivoimahankkeen jatkosuunnitteluun. Vaikutussuhde rakentuu YVA-menettelyn toimijoiden välille, joita ovat yhteysviranomainen, hankevastaava, konsultti sekä alueen kunnat, viranomaiset, kansalaiset ja järjestöt.
FCG Finnish Consulting Group laati yhdessä hankevastaava Ilmatar Lylyharju Oy:n kanssa Lylyharjun YVA-menettelyn ja Pirkanmaan ELY-keskus toimi hankkeessa yhteysviranomaisena. Lylyharjun tuulivoimahanke sijoittuu kolmen kunnan – Kurikan, Parkanon ja Kihniön – sekä kahden maakunnan – Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan – alueille, minkä vuoksi YVA-menettelyyn osallistuvien toimijoiden määrä oli poikkeuksellisen suuri ja osallisten kuuleminen laajaa. YVA-laki on luonteeltaan melko väljä ja sen rooli on luoda puitteet menettelylle. Tämän vuoksi YVA-menettelyn toteuttamistapa vaikuttaa paljon siihen, miten menettely vaikuttaa hankkeen muodostumiseen ja hankevaihtoehtojen tarkasteluun.
Lylyharjun tuulivoimahankkeen YVA-ohjelma jätetiin yhteysviranomaiselle kesäkuussa 2021 ja YVA-selostus tammikuussa 2023. Alueen luontoselvitykset toteutettiin maastokaudella 2021.
YVA-menettely vaikutti Lylyharjun tuulivoimahankkeeseen konkreettisesti
YVA-menettelyn vaikuttavuus näkyi konkreettisesti Lylyharjun tuulivoimahankkeessa niin hankevaihtoehtojen muutoksissa YVA-menettelyn aikana kuin tehdyissä selvityksissä. Tehtyjen luontoselvitysten aikana alueelta löydettiin useita arvokkaita luontokohteita ja linnustolle arvokkaita alueita.
Näin YVA-menettely vaikutti hankkeeseen:
- Voimaloiden sijainteja muutettiin siten, että tuulivoimaloiden ja arvokkaiden luonto- ja linnustokohteiden välille muodostui riittävä etäisyys. Näin saatiin laadittua voimalasijoittelu, joka ei aiheuta merkittäviä haitallisia vaikutuksia hankealueen linnustolle ja luonnolle.
- Suuren petolinnun osalta annettiin suosituksia siitä, miten hankevaihtoehtoja tulee muuttaa jatkosuunnittelussa suuren petolinnun elinolosuhteiden turvaamiseksi.
- Varjostus- ja meluvaikutusten osalta varmistettiin riittävin etäisyyksin sekä viranomaisohjeisiin perustuvilla mallinnuksilla, että tuulivoimahankkeissa sovellettavat raja- ja ohjearvot alittuvat lähimpienkin rakennusten kohdalla.
- Ympäristönäkökohtien huomioimiseksi ja merkittävien ympäristövaikutusten välttämiseksi YVA-menettelyn aikana YVA-ohjelmavaiheessa käsitelty 16 voimalaitoksen hankevaihtoehto pieneni 14 voimalaitokseen ja YVA-ohjelmavaiheen hankevaihtoehto 12 voimalaitokseen.
- Mukaan otettiin kolmas 10 voimalaitoksen hankevaihtoehto YVA-ohjelmavaiheessa osallisilta tulleen palautteen perusteella.
YVA-ohjelmavaiheessa saatu palaute vaikutti myös konkreettisesti tehtyihin selvityksiin, joilla saatiin vahvistettua tehtyjen vaikutusarviointien tietopohjaa. Tarkoituksena oli selvittää paikallisten toimijoiden näkemyksiä Lylyharjun tuulivoimahankkeen vaikutuksista elinkeinotoimintaan. Myös luontoselvityksiä tehtiin osittain YVA-ohjelmassa suunniteltua suuremmassa laajuudessa ja havainnekuvia laadittiin paikoista, joista erityisesti alueen asukkaat ja muut osalliset niitä toivoivat.
Palautteen perusteella
- Asukaskyselyssä postitettavien kirjeiden määrää lisättiin.
- Asukkaille annettiin mahdollisuus vastata myös sähköiseen karttapohjaiseen kyselyyn, jolla kartoitettiin mm. asukkaiden suhtautumista tuulivoimaan ja paikallisille tärkeitä alueita hankealueella ja sen ympäristössä.
- Saadun palautteen ja yhteysviranomaisen lausunnon perusteella elinkeinoihin kohdistuvien vaikutusten arvioimiseksi haastateltiin alueen matkailu-, ravitsemus- ja majoitusalan, maatalouden, koneurakoinnin ja metsästyksen toimijoita sekä alueen kunnanjohtajia.
YVA-menettely vaikuttaa koko prosessin aikana – ei vain sen lopussa
YVA ei ole päätöksenteon väline, vaan pikemminkin hankkeen suunnittelun väline, joka mahdollistaa laajan tiedonkeruun ja osallisten kuulemisen. YVA-menettelyn vaikutuksia on myös havaittavissa pitkin päätöksentekoprosessia, aina prosessin loppuun saakka. YVA-menettelyn vaikutus ei tuulivoimahankkeessa päättynyt perustellun päätelmän antamiseen, vaan sen vaikutus tapahtuu pitkin matkaa vaikuttaen paitsi hankevaihtoehtojen muodostamiseen, myös tehtävien selvitysten ja vaikutusarviointien sisältöön.
YVA-menettely on myös keino vähentää ympäristövaikutuksia jo YVA-menettelyn aikana, kun hankevaihtoehtojen muodostamisen lähtökohtana on teknis-taloudellisten toteuttamisedellytysten ohella myös ympäristönäkökohdat.